5 belangrijke webdesign trends in 2019
Webdesign is een snel veranderend vakgebied. Wat jaren enorm belangrijk is geweest, kan nu ineens niet meer relevant zijn. In dit artikel zullen een aantal van de belangrijkste webdesign trends van 2019 aan bod komen.
Mobile first
Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon om te surfen op het internet. Dit is ook de reden geweest dat Google is overgegaan op de mobile-first index. Dit betekent dat Google de websites die goed geoptimaliseerd zijn voor mobiele pagina’s beter zal weergeven in de zoekresultaten. Wil je ranken met je website? Dan doe je er dus goed aan je webdesign mobiel vriendelijk te maken.
Snelheid
Ook snelheid wordt steeds belangrijker bij het ontwerpen van websites. Het blijkt dat websites met een laadsnelheid onder de vijf seconden aanzienlijk betere resultaten boekt. Zo zijn de sessies op deze websites gemiddeld 70% langer en is de bounce rate ruim een derde lager. Een professionele website laten maken is daarom niet alleen belangrijk voor het uiterlijk van de website, maar ook voor de performance.
Design moet aansluiten bij het merk
Websites moeten voor steeds meer kanalen ontwikkeld worden. Ze moeten het goed doen op mobiel, de iPad en de computer. Maar het is belangrijk wel de identiteit van de organisatie te behouden. Een standaard template sluit vaak niet aan op wat je als organisatie wilt uitstralen en is verwarrend voor de klant. Het kan daarom verstandig zijn een webdesign bureau in te schakelen om hiermee te ondersteunen. Zo ben je er zeker van dat je website aansluit bij wat je als bedrijf wilt uitstralen.
Conversie optimalisatie wordt steeds belangrijker
Veel foto’s, sliders of handige pop-ups zorgen soms voor een mooie website. Maar het kan de bezoeker ook afleiden van wat echt belangrijk is. Namelijk de conversie knoppen of formulieren om gegevens achter te laten. In de search engine optimization is conversie enorm belangrijk en het webdesign kan hier flink aan bijdragen. Met alleen een mooi ontwerp kom je er tegenwoordig niet meer. De bezoekers moeten zo snel mogelijk overgaan tot een actie, zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een product of het inschrijven voor de nieuwsbrief.
Een simpel design is vaak het beste
Waar in het verleden een website vaak vol stond met foto’s wordt witte ruimte nu steeds belangrijker. Het gebruik van witte ruimtes tussen belangrijke onderdelen van een website zorgt voor rust en laat een bezoeker zonder afleiding naar het volgende onderdeel van een website gaan. Dit zal de leesbaarheid verhogen van de website en zorgt ervoor dat de bezoeker geen belangrijke onderdelen van de website mist.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!